November 19, 2008

~Perkahwinan~



I had a long conversation with my old friend -Jimy this morning...

Talking about life.. marriage..

He seems want to get married but at the same time worried about it. Tambahan, sebagai seorang lelaki.. selepas berkahwin tanggungjawabnya besar untuk memastikan isteri yang dikahwini tidak teraniaya.

Perkahwinan seolah² satu perjudian.. ade sape² setuju??

pada saya.. yes, it is! kite tak tau ape yang ade di hadapan kite.. Apa yang bakal kita lalui.. apa yang bakal kita hadapi di kemudian hari.. apa yang boleh kita lakukan cuma berusaha mencari dan menjadi yang terbaik untuk rumahtangga yang dibina.. selepas kita dah buat smua yang terbaik.. selebihnya kite berserah kepadaNYA..

Jimy kata perkahwinan tu penipuan.. sebab terpaksa menerima apa yang kita tidak suka... contohnye: saya pada mulanya tak suka budu, tapi sejak mengenali suami I have no problem utk makan budu.. hehe.. and I told him.. 'tu la... tak kenal maka tak cinta..' di situ la kemanisan hidup.. sblm ni tak pernah try pn budu tu.. tp ntah kenape saya tak suka.. tp bila dah try.. 0k je bleh trima je pn..

Jimy tnye lagi.. tak susah ke kawen?
Susah ke? Ade la susah dan senangnye.. Nak cakap banyak saya pn baru melaluinya.. Dah tu pulak slalu berjauhan dgn suami.. Mungkin kes saya berbeza dengan pasangan lain yang spending 24hours with their spouse.

Saya bgtau Jimy, pada saya marriage is sharing.. Anda bagaimana?
Selepas berkahwin boleh dikatakan segalanya kita berkongsi dengan pasangan.. His parents is my parents too.. Kerja yang sebelum ini dibuat untuk seorang, skrg perlu digandakan... Katil yang dulu boleh bersenang² seorangan kini terpaksa dikongsi.. dan macam² lagi lah.. tapi, di situlah letaknya kemanisan perkahwinan apabila kita menghargai dan menikmatinya...

☺☻ Its about how we handle things..dan bagaimana kita mengemudinya... ☺☻

No comments: